background preloader

Politics, sociology, culture

Facebook Twitter

El papel de la cultura local en la construcción de la ciudadanía. Cartel del encuentro La cultura tiene un rol esencial como vertebradora de proyectos de participación, empoderamiento ciudadano y construcción de cohesión social, especialmente en el ámbito de lo local. Bajo este prisma, los próximos días 5 y 6 de noviembre, se celebrará en Madrid un encuentro dirigido a debatir el papel de la cultura en la construcción de la ciudadanía y cómo desarrollar políticas que se ajusten a los nuevos modelos de gestión y al cambio en las relaciones entre lo público, lo privado y los ciudadanos. El encuentro Cultura Local y Construcción de la Ciudadanía tiene como eje “el papel central que ha de asumir la cultura en los procesos contemporáneos, simbólicos y materiales, de construcción social”. A lo largo de los dos días se realizarán charlas y debates ligados a las políticas culturales, la participación ciudadana y los nuevos modelos de gestión colaborativa.

10 Protests That Changed The World. O tumultuoso percurso da Cultura nos diferentes Governos. Uma das novidades do novo Governo, anunciado esta terça-feira, é o regresso da Cultura ao estatuto de ministério. A pasta passa a chamar-se Ministério da Cultura, da Igualdade e da Cidadania e substitui a Secretaria de Estado da Cultura. Até 1976, a área esteve englobada no Ministério da Educação e, ao longo de 40 anos, sofreu várias mudanças. O I Governo Constitucional, liderado por Mário Soares, autonomizou pela primeira vez a Cultura, enquanto Secretaria de Estado na dependência direta da Presidência do Conselho de Ministros. Precisamente o mesmo estatuto que teve na última legislatura, entre junho de 2011 e outubro de 2015.

O primeiro responsável pela pasta foi o escritor David Mourão-Ferreira, autor de inúmeros poemas cantados por Amália Rodrigues. Em 1979, com Maria de Lurdes Pintasilgo à frente do Governo, a Cultura ascende pela primeira vez a ministério, enquanto Ministério da Coordenação Cultural, da Cultura e da Ciência. David Mourão Ferreira, em 1959. (Chomsky) As 10 estratégias de manipulação mediática | Portal Anarquista. Sylvain Timsit (1) 1. A estratégia da distracção. O elemento primordial do controle social é a estratégia da distracção, que consiste em desviar a atenção do público dos problemas importantes e das mudanças decididas pelas elites políticas e económicas, mediante a técnica do dilúvio ou inundação de contínuas distracções e de informações insignificantes. A estratégia da distracção é igualmente indispensável para impedir que o público se interesse pelos conhecimentos essenciais, na área da ciência, da economia, da psicologia, da neurobiologia e da cibernética.

“Manter a atenção do público distraída, longe dos verdadeiros problemas sociais, presa a temas sem importância real. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. VIA: Adital (com alterações) (1) Este texto tem sido atribuido erroneamente a Noam Chomsky – e foi-o também aqui no Portal Anarquista – mas o seu verdadeiro autor é Sylvain Timsit. Gostar disto: Gosto Carregando... Ne Change Rien (2005) [SHORT] 1/2. Chomsky: A história não segue uma linha reta. Numa entrevista conduzida pelo jornalista italiano Tommaso Segantini, Noam Chomsky fala sobre Bernie Sanders, Jeremy Corbyn, e o potencial de cidadãos comuns para protagonizarem mudanças radicais. Ao longo da sua ilustre carreira, uma das principais preocupações de Noam Chomsky tem sido questionar - e exortar-nos a questionar - os pressupostos e as normas que regem a nossa sociedade.

Na sequência de uma palestra sobre poder, ideologia e política externa dos EUA, que teve lugar no fim-de-semana passado na New School, em Nova Iorque, o jornalista italiano freelancer Tommaso Segantini sentou-se com o octogenário para discutir alguns desses mesmos temas, incluindo a forma como eles se relacionam com processos de transformação social. Para os radicais, o progresso exige perfurar a bolha da inevitabilidade: a austeridade, por exemplo, "é uma decisão política assumida pelos seus autores para os seus próprios fins".

Não é implementada, diz Chomsky, "devido a quaisquer leis económicas". Riqueza gerada pela Cultura passa a ser contabilizada em números. E o saldo é positivo. A cultura vale 1,7% do Valor Acrescentado Bruto (VAB) da economia portuguesa, superando as indústrias alimentares, agricultura e seguros. Esta é uma das principais conclusões da Conta Satélite da Cultura 2010 – 2012, que foi apresentada esta quinta-feira no Instituto Nacional de Estatística (INE). “Nós valemos mais do que alguns elementos da economia. Em termos de riqueza valemos quase tanto quanto as empresas de telecomunicações”, comentou Jorge Barreto Xavier ao Observador. Para o secretário de Estado que impulsionou a criação em Portugal da primeira Conta Satélite da Cultura, os números permitem uma mudança de paradigma para quem se refere ao setor “num raciocínio de despesa”.

“Percebemos que a cultura existe num raciocínio de receita, de criação de riqueza“, salientou. O projeto foi desenvolvido pelo INE, em parceria com o Gabinete de Estratégia, Planeamento e Avaliação Culturais (GEPAC). Tendo agora presentes os valores de riqueza, há margem para investir mais? Continuar a ler. Cultural economy lab. The cultural economy lab is located in the Sidney Smith Building at U of T's downtown campus. The lab is made up of graduate students and researchers at the University’s Department of Geography and Programme in Planning. Lab members, working together with professors from various departments at U of T as well as several other institutions, conduct research exploring the links between culture and social and economic development.

Cultural industries being researched include the music, fashion, art and design sectors. Research is undertaken to understand industry contributions to social, cultural and economic development and to explore linkages within and across cultural sectors. more... The lab was established in 2004 using funding provided by the Canada Foundation for Innovation (CFI), the Ontario Innovation Trust (OIT) and the University of Toronto.

The lab has compiled a database of statistics on cultural industries in Canada, as well as of cultural industries firms in the city. PROPAGANDA | FULL ENGLISH VERSION (2012) Web.mit. Ethics In Photojournalism: Past, Present, and Future By Daniel R. Bersak Submitted to the Department of Comparative Media Studies, School of Humanities, Arts, and Social Sciences on August 11, 2006, in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Comparative Media Studies Abstract Like writers and editors, photojournalists are held to a standard of ethics. This thesis details how photojournalism’s ethical system came to be, what the system looks like today, and where it will go in the future.

Biographical Note Daniel Bersak was born in Ipswich, England in 1980. Acknowledgments There are many people without whom I never could have completed this thesis. Introduction News images shape our culture in ways both profound and deep. Photographic and video images can reveal great truths, expose wrongdoing and neglect, inspire hope and understanding and connect people around the globe through the language of visual understanding. What exactly qualifies as photojournalism? Louelle Denor told to kill herself after posting selfie showing period blood. Louelle Denor shared an image of her used menstrual cup on Instagram She wanted to highlight threats of sexual violence experience every day Trolls called for her to kill herself and be burned alive in shocking abuse However she has also received support from users championing her views By Martha Cliff for MailOnline Published: 16:38 GMT, 2 September 2015 | Updated: 20:23 GMT, 2 September 2015 A student who posted an image of her period blood on Instagram has been told to kill herself by trolls.

Louelle Denor, from Scranton, Pennsylvania, posted the image of herself holding her menstrual cup covered in blood in protest against the site's censorship rules. Instead the student at Temple University, in Philadelphia, found herself fielding messages in which she was called a 'slave', told to go and make a sandwich and to add jet fuel to her shower so she'd burn alive. Scroll down for video 'This is very seriously f***** up. 'Yes, this blood is from my #vagina. Loaded: 0% Progress: 0% Imagem & Revolução: 40 Anos de Abril – Cinema & Revolução | Cinema 7ª Arte. Permita-me o leitor que utilize desta feita uma linguagem mais pessoal.

Quando me confrontaram com a perspectiva de escrever sobre os conceitos de Cinema e Revolução, o primeiro sentimento que me assaltou foi ‘O que percebo eu de revolução? O que me atrevo a dizer eu sobre a Nossa revolução? Bom, no mínimo, de Cinema percebo, modéstia à parte.’ Não passei ao lado da comicidade da sugestão. Primeiro ponto: devo a este golpe militar a minha existência; Ponto número dois: devo a esta revolução a possibilidade que tive em ver muitos filmes e ter estudado Cinema. Terceiro e último: devo ao 25 de Abril de 1974 este artigo que vos deixo.

Sabe-se que a memória é acima de tudo composta por imagens, e desde que a imagem- movimento se tornou possível, a memória ficou mais longa. Desde que o Cinema ganhou visibilidade no seio das massas generalizadas, os órgãos políticos – particularmente os partidos/ governos viram-no como uma forma de propaganda. A Antropologia e o Cinema | Cinema 7ª Arte. Um etnógrafo é alguém que usa a etnografia (método utilizado pela antropologia na recolha de dados) para observar as diferenças entre as sociedades, entre povos.

Surge então o filme etnográfico, que é uma vertente do cinema documental. O filme etnográfico tem praticamente o mesmo percurso que o próprio cinema, pois surgem na mesma altura. A antropologia dentro do cinema usa o filme etnográfico para estudar e explorar o Homem na sua dimensão social e cultural. Há o interesse comum em conhecer outras culturas e civilizações (os seus rituais, cerimónias, tradições e estilos de vida), muitas vezes longínquas e quase extintas. É costume dizer-se que o filme “Nanook, O Esquimó” (1922), de Robert Flaherty, é o primeiro documentário da história do cinema, o “berço” do documentário cinematográfico. Pergunta então o espectador, no final do filme, “será isto é um documentário ou uma ficção?”.

Em Portugal o filme etnográfico expandiu-se sobretudo após o 25 de Abril. Conclusão Notas: 27 de Fevereiro de 1953.docx - Microsoft Word Online. Birth of Soviet Cinema 2 - Eisenstein - Potemkin, October. Imagem do Cinema-história, Teoria e Estética (A), de Paulo Viveiros - 9789728296933 - Bulhosa Livreiros. Machiavelli’s Virtue, A Guide to Political Philosophy, Modern Executive Power (2005)

Movies and Children. The Payne Fund studies were developed by the Motion Picture Research Council, which was working on the development of a national policy concerning motion pictures, especially concerning children. Motion Pictures and Youth is the first in a series of thirteen writings that share the findings of the research done concerning the influence of movies on children.

This particular study was set up to discover the effect in five areas: information, attitudes, emotions, health, and conduct. Information This part of the study tested how much children will retain of what they see in movies. They found that 8 year olds will catch three out of every five things that the parents see. (Charters, 8) This means, for example, that if there are 20 murder scenes, then the child will remember 12 of them. The next thing that they learned was that the 8 year old will remember 90% of what they saw in the movie six weeks after they saw it, and three months later, they still remember the same amount. The Society of the Spectacle (Guy Debord) The first version of this translation of The Society of the Spectacle was completed and posted online at my “Bureau of Public Secrets” website in 2002. The first print version was published by Rebel Press (London) in 2004 and several other editions were subsequently published in various print and digital formats. Meanwhile I continued to fine-tune the version on my website.

Although I will continue to tweak the online version as further improvements occur to me, this new printed edition is probably pretty close to final. There have been several previous English translations of Debord’s book. Regardless of such differences, I am pleased to note that my friends Lorraine Perlman (Fredy’s widow) and Donald Nicholson-Smith have graciously expressed enthusiastic support for the idea of providing annotations. Many people have told me that they became discouraged by the opening pages of the book and gave up. The book is not, however, as difficult or abstract as it is reputed to be. Bureau of Public Secrets - situationist texts and translations. Micah White's Thought Bubble: Junk Thought.

Sociedade do Espetáculo Guy Debord 1973 (legendado português) Society of the Spectacle. Guy Debord 1967 Written: 1967;Translation: Black & Red, 1977;Transcription/HTML Markup: Greg Adargo. Chapter 1 “Separation Perfected” But certainly for the present age, which prefers the sign to the thing signified, the copy to the original, representation to reality, the appearance to the essence... illusion only is sacred, truth profane. Nay, sacredness is held to be enhanced in proportion as truth decreases and illusion increases, so that the highest degree of illusion comes to be the highest degree of sacredness. Feuerbach, Preface to the second edition of The Essence of Christianity In societies where modern conditions of production prevail, all of life presents itself as an immense accumulation of spectacles. The images detached from every aspect of life fuse in a common stream in which the unity of this life can no longer be reestablished.

The spectacle presents itself simultaneously as all of society, as part of society, and as instrument of unification. The_Society%20_Of%20_The%20_Spectacle.pdf. Socialism OnLine! | From each according to his ability, to each according to his needs. Manufacturing Consent - 2002 - by Chomsky and Herman. Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media (1992) Noam Chomsky Manufacturing Consent. Center for Artistic Activism. @ is for Activism: Dissent, Resistance and Rebellion in a Digital Culture: Amazon.co.uk: Joss Hands: 9780745327006: Books. Trade in your item Get a £5.53Gift Card. Flip to back Flip to front Listen Playing... Paused You're listening to a sample of the Audible audio edition.

Learn more See this image Go <div> @ is For Activism examines the transformation of politics through digital media, including digital television, online social networking and mobile computing. £17.99 FREE Delivery in the UK. Special Offers and Product Promotions Frequently Bought Together This shopping feature will continue to load items. No Kindle device required. Apple Android Windows Phone To get the free app, enter your e-mail address or mobile phone number. or What Other Items Do Customers Buy After Viewing This Item? Look for similar items by category. 33revolutionsperminute's Blog | Just another WordPress.com site. 33revolutionsperminute's Blog | Just another WordPress.com site. 33 Revolutions per Minute: A History of Protest Songs, from Billie Holiday to Green Day: Dorian Lynskey: 9780061670152: Amazon.com: Books.

33revolutionsperminute's Blog | Just another WordPress.com site. Peter Woodbridge – Digital, Creative Media and Academic Portfolio. Reading List for Creative Activism Class. Creative Activism- A Free and Open Undergraduate Class exploring Media Activism #creativeactivism « Peter Woodbridge – Digital, Creative Media and Academic Portfolio. Le capital (2012) James Baldwin on the Creative Process and the Artist’s Responsibility to Society. By Maria Popova “A society must assume that it is stable, but the artist must know, and he must let us know, that there is nothing stable under heaven.”

“The sole purpose of human existence,” Carl Jung wrote in his reflections of life and death in 1957, “is to kindle a light in the darkness of mere being.” Five years later, in one of his least well-known but most enchanting works, the great novelist, playwright, poet, essayist, and cultural critic James Baldwin argued for this existential kindling of light as the sole purpose of the artist’s life. In a 1962 essay titled “The Creative Process,” found in the altogether fantastic anthology The Price of the Ticket: Collected Nonfiction (public library), Baldwin lays out a manifesto of sorts, nuanced and dimensional yet exploding with clarity of conviction, for the trying but vital responsibility that artists, “a breed of men and women historically despised while living and acclaimed when safely dead,” have to their society.

Thanks, Morley. James Baldwin on the Creative Process and the Artist’s Responsibility to Society. Diretora-geral das Artes está ilegalmente em funções. Não votem em corruptos!: Partidos portugueses que propõem democracia directa ou participativa e nova lei eleitoral. Contra o capitalismo global, a "ideia comunista" An Idiot's Guide to Politics: young adults disengaged from politics.BBC Documentary 2015.